نوشتهٔ کوتاهی خواندم از آقای حسین دهباشی که یکی از سران طالبان وقتی به ایران آمده بود از سخن گفتن به زبان فارسی امتناع ورزیده و خواستار مترجم شده بود. آقای دهباشی از این که طالبان بدین وسیله زبان فارسی را تحقیر کرده بودند اظهار تأسف نموده و امتناع ایشان از سخن گفتن به فارسی را دردناک دانسته بود.
یکی از چهرههای سرشناس و فرهیخته فلسفه و عرفان با بیان اینکه خاصبودن فلسفه در کشورهای متفاوت، تا حدودی شبیه به ادبیات است، گفت: تاریخ فلسفه در ایران را باید پیش از فارابی جستوجو کرد، حتی من میگویم که تاریخ فلسفه اسلامی به پیش از قرن سوم بازمیگردد و ما باید با نگاهی نو تاریخ فلسفه اسلامی را بشناسیم و آن را از نو بنویسیم.
گفتوگو با نصرالله پورجوادی با عنوان «آفاق عرفان در سپهر ایران» منتشر شد.
در این میان بحثهای جالبی میان فعالان فضای مجازی شکل گرفته است و برخی متاورس را دستیابی بشر به جهان مثالی سهروردی میداند و بدن آواتاری را شبیه ترین بدن به بدن مثالی انسان دانسته اند که دارای لطافت وجودی بسیار زیادی است و تابع تقیدات عالم طبیعت و قوانین مادی آن نبوده و به صاحب خود اجازه می دهد که کارهای خارق العاده ای انجام دهد. البته در مقابل برخی دیگر نیز مقایسه بین این دو جهان را بیفایده دانسته و مباحثی از این دست را جزو شبهعلم شمرده اند.
کتاب «نبرد زردشت با اهریمن»، ترجمهای جدید از فرگرد نوزدهم ویدیوداد و مقابلۀ متن اوستایی با ترجمۀ پارسی میانه و تحلیل زبانی آن، اثر مریم طایفه قشقایی، از تازههای نشر بَرسَم روانۀ بازار کتاب شد.
شهابالدین یحیی سهروردی ملقب به شیخ اشراق یکی از بزرگترین حکما و فیلسوفان ایرانی و بنیانگذار حکمتالاشراق، یکی از سه جریان اصلی فلسفه و حکمت در جهان ایرانی- اسلامی است، در کنار حکمت مشا که بنیانگذارانش فارابی و ابنسینا هستند و حکمت متعالیه که موسسش ملاصدرا است.
نصرالله پورجوادی، استاد دانشگاه تهران، بیان کرد: آنچه غرب درباره فلسفه گفته و منشا آن را به اعراب نسبت داده است درست نیست و ایرانیان قطعا فلسفه داشتهاند، ولی در باور ما گنجاندهاند که ما فلسفه نداشتهایم. البته اسلام و تمدن اسلامی خیلی مهم است ولی به هر حال نباید منکر قبل از آن شد؛ اگر تلاش فلسفی ایرانیان نبود، فلسفه یونان شکل نمیگرفت.
بیست ویکمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی دربارهی سهروردی به «ریشههای حکمت نوریهی سهروردی» اختصاص دارد که با سخنان دکتر نصرالله پورجوادی در روز چهارشنبه ۵ مردادماه ساعت ۱۵ برگزار میشود.
دكتر نصرالله پورجوادی (متولد 1327) استاد فلسفه و عرفانشناس برجسته ایرانی در مراسم بزرگداشت دكتر محمدجواد مشكور كه به مناسبت سالروز تولد او (25 فروردین) در دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، به خوانش یكی از نخستین آثار دكتر مشكور (كارنامه اردشیر بابكان) پرداخت.
نصرالله پورجوادی ضمن اشاره به تفسیر ابنعباس و حسن بصری از حیات طیبه در قرآن تصریح کرد: امام صادق(ع) اصلا ورق را برمیگرداند و تفسیر دیگری از حیات طیبه ارائه میدهد و میفرماید منظور از «حیات» زندگی نیست، بلکه منظور از آن معرفت به خدا است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید